Bloggens come back?
Gabriella Vardagstugget 0 Comments
God morgon på er! Skriver från morgonsoffan där jag precis har druckit upp mitt morgonkaffe. Älskar långa och lugna frukostar framför TVn på helgerna! Inget att stressa iväg till eller massa måsten och borden. Bara lugn och ro, underbart!
Även denna vecka har bara sprungit förbi, förstår inte hur tiden kan gå så fort. Det är måndag och sen är det fredag helt plötsligt haha. Mycket spännande saker som har hänt under veckan och då brukar tiden gå ganska fort.
Det har hänt mycket intressanta grejer i Instagram-världen under veckan också. Saker som jag är oerhört spänd på att se hur de kommer utveckla sig. Bland annat saker som att algoritmen har ändrat sig. Jag vet, den ändrar sig hela tiden vilket också kan vara bra såklart. Men som många säkert vet så har Instagram tagit mycket från appen TikTok då den plattformen bara växer och växer. Så för att försöka locka folk till instagram så försöker de göra liknande saker så målgruppen på TikTok ska vilja vara på instagram istället. Det var bland annat därför Reels-funktionen lanserades.
Instagram algoritmen rekommenderar mer och mer videos
Och eftersom TikTok är en videoplattform så vill instagram gå mer och mer mot videoformat också. Vilket betyder att alla video-inlägg pushas och går bättre än ”vanliga” bildinlägg. Algoritmen har också ändrats på det sättet att man får rekommendationer på inlägg hem-sidan (sidan som öppnar sig när man öppnar insagram-appen), istället för att visa inlägg från konton som man aktivt valt att följa. Och det är här jag tycker det har blivit lite dumt tycker jag.
För många av inläggen (om inte alla) jag rekommenderas ger mig inget värde what so ever. Medan de konton jag faktiskt valt att följa ger mig någon typ av mervärde. Antingen att jag känner personen som driver kontot och det är roligt att se vad de gör och skriver om eller att jag inspireras av ett konto, personen, inläggen, bilderna osv. Men det får jag alltså mindre och mindre av i mitt hem-läge i appen pga den nya rekommendationen.
Jag har läst andras tankar kring detta, t ex Elin Kero och Elin Häggberg, så har jag börjat fundera över mitt eget scrollande. Och jag har faktiskt känt att instagram inte har varit lika givande för mig som det har varit tidigare. Don’t get me wrong. Jag älskar verkligen instagram och allt vad det innebär med nätverkande, det sociala och allt peppande. Men just hemflödet som brukar inspirera mig är inte alls på samma nivå som tidigare, vilket är väldigt tråkigt.
Och i och med detta så har såklart kontons räckvidd slått i botten. Man når inte ut alls i samma utsträckning med sina inlägg man inte har en viral film som på det sättet rekommenderas vidare. Jag såg även på Elin Keros instagram att instagram stories också ändras med de nya algoritmen. Klickar du dig in på stories så visar instagram bara några utvalda stories från det kontot och sen får man aktivt trycka på ”visa alla” för att se från början eller se alla stories från kontot. Vilket också är väldigt konstigt enligt min mening. Varför skulle jag vilja se bara någon stories hit och dit som inte är i kronologisk ordning? (se bild nedanför)
Bildformaten kommer ändras från 4:5 till 9:16
Och ytterligare en ändring som instagram kikar på är att ta bort bildformatet 4:5 som är nu och göra om det till 9:16 (alltså det formatet som täcker hela skärmen i stående format). No Big deal tänker man kanske. Man tänker kanske till och med att det är bra för då får vi mer plats för bilden. Ja, så kan man tänka men det ska smackas på profilbild och kontonamn högst upp PÅ bilden. Längst ner på bilden ska även kommentarsknapp, gilla-knapp och början av texten man har skrivit ta plats. Och för er som har läser texter på reels-filmerna vet att det är lite svårt att läsa ibland då det är genomskinlig bakgrund och inte vit som på vanliga inlägg. Vilket gör att texterna man skriver blir svårlästa och därmed inte lika attraktiva för följaren att läsa.
Så med allt det nya som instagram håller på att testa nu så går debatten om bloggandet igen. Jag har läst flera influensers och personer som inte vågar lägga hela sitt företag på instagram när de ändrar och gör det konstant svårare för dem att nå ut. Samtidigt som många influenser har följare som följer dem för sina texter, vilket också kommer bli svårare att nå ut med om de väljer att göra om inläggen från 4:5 till 9:16. Så jag förstår fullt ut om de funderar på att gå tillbaka till bloggandet igen. För den plattformen äger dem helt själva och ingen annan kan komma och bestämma hur eller vad som ska göras där.
Vad tror ni? Tror ni att det är bloggens come back? Jag tror absolut att bloggandet kommer komma tillbaka i större utsträckning. Och jag hoppas lite på det också. Jag gillar skrivandet, texterna men framför allt bilderna med texterna. Att få följa med i någons tankar, personliga tankar och få se bilder från deras dagar. Det har jag saknat lite.
Men vi får väl se vad som händer! Spännande är det i alla fall. Och oavsett vad instagram väljer att göra så tror jag att man kommer att vänja sig som användare, både den som konsumerar inläggen men även de som producerar dem.
Detta blev aningen längre än jag hade tänkt mig haha. Nu ska jag göra mig iordning för lördagslunch med familjen. Trevlig lördag allihopa! ❤️
// Gabriella
London – here I come again
Gabriella Vardagstugget 0 Comments
I skrivande stund sitter jag nu på Landvetter flygplats och kollar ut över landningsbanan. Herregud, kommer inte ihåg när jag var här senast! Första gången jag reser sen Covid entered our lives och det känns UNDERBART! Åh vad jag har saknat detta! Äventyret, utmaningarna, att bara få prata på ett annat språk, se andra kulturer, mötet med andra människor – jag ÄLSKAR det.
Imorgon, måndag, är alltså dagen som egentligen ”gäller” så att säga. Det är då jag ska fota och filma Picadelis VD på en mässa i London. Och jag är SÅÅÅ peppad!! Som sagt, jag har saknat detta så mycket! Har faktiskt gjort liknande grejer tidigare tillsammans med Greenfood och Picadeli. Både i London, Berlin men också i Madrid (pre covid så att säga). Och det är något som jag aldrig i min vildaste fantasi trodde jag skulle få göra när jag startade min firma för snart 4 år sedan!
Från jobbet i London 2019.
Här är två bilder på den första resan jag gjorde, till Berlin. Herregud vad nervös jag var för denna fotograferingen/filmningen. Det var min första och jag vet att jag var iväg och införskaffade mig min första mic för detta uppdraget. HELT ny i den världen med audio, massa nya grejer att ta till sig och lära sig vill jag lova 😂 Men oj vad jag lärde mig också!!
Förutom att jag lärde mig mycket och har med mig det som en fantastisk upplevelse så lyckades jag få en så fruktansvärd nackspärr att jag knappt kunde röra mig utan att gråta. Jag sov ingenting på natten och grät mig själv till sömns, haha. Så kanske inte helt optimalt när man man bar på 29458 grejer som dessutom skulle fram och tillbaka via tåg och till fots. Men jag gjorde det haha!
Sen, drygt ett halvår senare, fick jag förfrågan om att hänga på ytterligare en mässa fast denna gång i London. Och klart jag inte är den som säger nej! Dessutom hade jag ju gjort det en gång (och de var uppenbarligen nöjda då de frågade mig igen) plus att denna gång hade jag bättre förutsättningar då jag inte hade nackspärr som höll mig tillbaka 😂
Sagt och gjort så följde jag med och hängde med underbara Picadeli-kollegor och fotade och filmade även denna gång deras VD när han hade sitt tal. Oerhört häftigt och jag har SÅ mycket minnen kvar från denna resa. Gud jag är så lyckligt lottad som har så fina människor runt mig 🥺
Bara en dryg månad efter London så fick jag ytterligare en förfrågan om att åka till Madrid och filma och fota. Och jag blev såklart suuuperglad! Jag hade aldrig varit i Spanien innan dess så det var fantastiskt roligt. Sambon och jag tog dessutom denna möjlighet och passade på att se det som lite semester, så han följde med mig och fick hjälpa mig lite på plats 😍 Sån lyx!
Vi hade också turen (tycker jag haha) att det var premiär för juldekorationerna i Madrid JUST dagen vi kom dit! Hur tur?! Helt magiskt, så vi gick runt i hela Madrid och bara kollade på all fantastisk julbelysning runt om i staden! 😍
Blev en och annan sangria när vi var där också 😉
Kul att gå igenom gamla minnen och bilder såhär! Men nu måste jag springa, de börjar boarda planet nu.
Hoppas ni har en fin söndag 😍
Komposition: Hur komponerar man en bild?
Elin Rosqvist Tips och guider 0 Comments
En komposition innefattar hur bilden är sammansatt, dvs. hur man har byggt upp bilden. Kompositionen inkluderar både färger, texturer, punkter, linjer etc. och genom att medvetet komponera sin bild kan det ge ett betydligt bättre resultat, då detta förstärker innehållet i bilden.
Några av de sakerna som är väsentliga att ta med sig när man komponera en bild är djup, harmoni, färg och material. Här nedan följer en mer ingående förklaring till hur man kan tänka kring detta:
Komposition – harmoni:
Genom att placera huvudmotivet i mitten på bilden skapas ett intryck av harmoni. Ett annat sätt man kan jobba med kompositionen för att skapa harmoni är de horisontella linjerna. Med detta sagt ska man helst undvika att centrera allt innehåll i mitten för det leder oftast till att bilden känns väldigt monoton. Men att utgå ifrån att huvudmotivet är centrerat och sedan jobba vidare med linjer skapas ett bättre helhetsintryck. Huvudmotivet behöver generellt sett inte vara centrerat heller. Men då är det viktigt att jobba med enhetliga linjerna för att skapa harmoni istället.
Exempel 1. På denna bilden är huvudmotivet inte lika tydligt då samtliga skålar ser ungefär likadana ut. Men trots detta dras vår blick till mitten i alla fall. Så med detta exemplet vill jag visa att man kan jobba med kompositionen var det gäller harmoni på olika sätt. Och anledningen till att harmonin skapas i denna bilden är för att alla skålar ser likadana ut och färgerna vävs samman på ett sätt som gör att ingen av skålarna sticker ut. Detta gör att bilden blir enhetlig.
Hade jag istället haft någon annan topping eller bytt ut några av skålarna hade bilden inte alls skapat samma harmoniska känsla. Utan det hade känts mer rörigt och blicken hade inte fallit lika naturligt till mitten av bilden som den gör nu. Utan då hade jag istället fått komponera bilden med ett mer tydligt huvudmotiv i mitten. Och sen att den andra rekvisitan enbart fått sticka fram lite diskret från sidorna.
Komposition – djup:
För att skapa djup i en bild kan man använda parallella linjer som leder in till mitten. Eller jobba med att bygga upp bilden i tre olika steg: förgrund, mellanparti och bakgrund. Oavsett hur man väljer att jobba med kompositionen för att skapa djup i bilden är utgångspunkten alltid huvudmotivet. Det är till huvudmotivet man vill att betraktaren ska söka sig direkt när man ser bilden.
Exempel 2. Här har jag till exempel skapat en komposition i de tre olika stegen. I förgrunden har jag lagt gröna blad som sticker fram och fortsätter upp till mitt huvudmotiv. Mellanpartiet består av huvudmotivet (dit jag vill att betraktarens blick ska dras). Och i bakgrunden anar man strukturen på stenskivan som jag har som bakgrund mer än vad man gör på resten av bilden. Genom att jobba med de tre olika steg på detta sätt blir huvudmotivet väldigt tydligt. Och betraktarens blick faller naturligt på det motivet vi vill att den ska göra.
Komposition – färg:
Det som är viktigt att tänka på när man komponerar en bild är att inte blanda för många olika färger. Utan det leder oftast till att oro skapas och bilden känns rörig. Så det bästa är att utgå ifrån ditt huvudmotiv och låta den andra rekvisitan runtomkring motivet går i samma eller liknande färgskala. Detta gör att fokus ligger på huvudmotivet och bilden känns mer enhetlig och stillsam.
Exempel 3. Här har jag valt att använda en ljus färg på tallriken i mitten (huvudmotivet) när jag har komponerat den här bilden för att blicken ska dras dit direkt. Och i och med att de andra färgerna på porslinet runtomkring samt bakgrunden är mörkare gör det att den vita tallriken “poppar” mer. Vidare har jag även i kompositionen jobbat med mycket grönt i rekvisitan för att det ska vara enhetligt och färgen på porslinet går ihop på båda sidorna om huvudmotivet. Och även om det inte är exakt samma färger i tomat- & mozzarella salladen som i potatissalladen är det ingen färg som poppar mer än någon annan. Utan det blir ett enhetligt intryck på grund utav det gröna som blir den gemensamma nämnaren i all rekvisita.
Komposition – material/textur:
En annan viktig sak att reflektera över i kompositionen är vilka material du vill använda när du komponera bilden. På samma sätt som med färgerna är det viktigt att inte blanda för mycket olika material. Utan även här är det viktigt att tänka på att skapa ett harmoniskt intryck med material och texturer som samspelar och gå ihop på ett fint sätt.
Exempel 4. Här har jag använt både en stenskiva och en linneduk som bakgrund när jag har komponerat bilden. Trots att detta är två helt olika material blir helhetsintrycket inte särskilt rörigt. På grund utav att färgen går i samma färgskala på både stenskivan och linneduken. Hade jag däremot haft två helt skilda färger på dessa istället, hade det tagit fokus i från huvudmotivet.
Boosta vs. Annonsera – vad ska du egentligen satsa på?
Petronella Tips och guider 0 Comments
Boosta vs. Annonera?
Känner du att det där med annonsering är rena djungeln? Har du inte riktigt tid att sätta dig in i det helt och hållet? Eller har du kanske inte förstått vad som är skillnaden mellan att boosta eller annonsera? Här nedan kommer en förklaring av de olika begreppen, samt nybörjarknep för att sätta igång med annonseringen direkt!
Boosta befintliga inlägg
Bra när du vill nå ut ännu mer med dina organiska inlägg, eller hitta en ny/större målgrupp! Du ger ditt befintliga inlägg i flödet en liten ”boost”. Det går snabbt och smidigt att göra – endast några knapptryck. Perfekt första steg när du vill sätta igång med annonseringen.
Perfekt när du har mål som räckvidd, interaktioner eller profilbesök (Instagramprofil). Har du inte tid med både organiska inlägg och annonsering är det bättre att köra på boostning av dina befintliga inlägg. Då slår du två flugor i en smäll eftersom du använder ett befintligt inlägg som du redan skrivit.
Boostat inlägg på Facebook.
Boostat inlägg på Instagram.
Annonsera
En fristående annons, som inte kommer finnas i flödet efteråt. Den når endast ut till den valda målgruppen. Det finns mycket fler valmöjligheter med en annons, om du jämför med att boosta ett inlägg. Du kan bland annat välja mellan flera olika annonsmål, utseendet på annonsen, en eller flera länkar osv. Möjligheterna är oändliga helt enkelt.
Exempel på annonsmål: Räckvidd, interaktion, trafik, videovisningar eller konverteringar.
Annons på Facebook.
Annons på Instagram.
Boosta vs. Annonsera – vad ska du välja?
Det finns inget självklart svar på den frågan. Det beror helt på omständigheterna. Till exempel hur mycket tid du har eller vad du vill ha för annonsmål. I bästa fall tycker jag det är toppen att använda de båda, fast på olika sätt. Här nedan kommer knep på hur du kan använda de olika ”annonssätten” på olika sätt:
När ska jag boosta?
Att boosta befintliga inlägg är ett bra sätt om du vill kicka igång trots att tiden inte riktigt finns där. Du når ut till en mycket större målgrupp (om du jämför med det organiska flödet) och använder innehåll som du redan innan har skapat! Tidseffektivt och smart. Jag tycket det är perfekt att göra det om du vill ha annonsmål som räckvidd eller interaktion.
Även fast annonsering i många fall är avgörande och att du faktiskt når ut till en mycket större målgrupp med hjälp av det, är det organiska flödet otroligt viktigt för algoritmen. Så sluta inte att uppdatera det organiska flödet och satsa på annonsering istället. Det kommer inte gynna dig. Inte heller om en person hittar ditt företag via en annons, klickar sig vidare till Instagram-profilen som i sin tur inte är uppdaterad. Det ger ett oproffsigt intryck.
Då är det bättre att lägga allt ditt krut på att skapa organiskt content och sedan boosta de inläggen för att nå ut!
När ska jag annonsera?
Att annonsera fungerar oavsett annonsmål – det går alltså att använda även när ditt mål är räckvidd och interaktion. Tänk bara på att annonsen inte kommer synas i flödet, den försvinner alltså när annonsen slutar gå och når endast ut till din valda målgrupp.
Jag gillar att använda annonseringen när jag exempelvis länkar till sajten. Antingen med en eller flera bilder och länkar. Perfekt om du jobbar med en webbshop och vill länka till olika produkter till exempel. Eller om du vill inspirera till olika recept. Annonseringen är också väldigt viktig om du har en webbshop och vill ha annonsmål: konvertering – det vill säga att någon slutför ett köp på din sajt.
Några avslutande ord
Avslutningsvis vill jag bara säga att det är svårt att komma med ett konkret svar på vad som ska göras för att lyckas bäst. Det beror helt på din målgrupp. Nyckeln i annonsering är att våga testa! Utvärdera och tänk om. Det är så du lär känna din målgrupp. Vi jobbar till exempel på helt olika sätt med våra olika annonskunder.
Men för att komma med någon form av slutsats – våga sätta igång med att boosta dina inlägg! Och se vilken skillnad det faktiskt ger jämfört med det organiska innehållet. Det är en alldeles utmärkt början. Efter det kan du utvärdera och se om du vill våga dig på annonsering. Hoppas att jag hjälpe dig bena ut skillnaden mellan att boosta vs. annonsera, samt att du vågar börja testa dig fram nu. Stort lycka till!
Läs mer om boosta vs. annonsera här!
Hashtags – förlänger ditt inläggs livslängd
Gabriella Tips och guider 0 Comments
Okej, en gång för alla; Hashtags förlänger ditt inläggs livslängd. Så är det bara. Jag har hört det senaste året att hashtags inte är något att använda sig av, att det ger ingenting och att algoritmen till och med visar ditt inlägg mindre. Detta tycker jag inte alls stämmer.
Jag tycker snarare att hashtags får mina inlägg att spridas mer. Fler konton nås och den blir sökbar jämfört om man inte använder sig av hashtags. Jag ska förklara hur jag tänker och mina bästa tips för att använda rätt hashtags och på så vis få bättre spridning av ditt inlägg!
Hur fungerar hashtags egentligen?
Först och främst tänkte jag gå igenom idén med hur hashtags fungerar. Hashtagen ser ut såhär # och följs med ett ord eller några ord utan mellanrum (skriver man med bindesträck – eller punkt . så delar hashtagen på sig och ordet/orden fram till bindesträcket eller punkten ör det som blir själva hashtagen, resten blir bara ord.
Hashtagen i sin tur blir klickbar och man kommer vidare till en sida där man kan se andra inlägg som har samma hashtags. Vilket gör ditt inlägg sökbart om du använder rätt hashtags. Låt mig ta det igen: Vilket gör ditt inlägg sökbart om du använder rätt hashtags. Om du inte använder hashtags på dina bilder, hur ska någon annan kunna hitta dina bilder igen om du inte är sökbar på något sätt? Ända sättet för dem att upptäcka/hitta ditt inlägg är om algoritmen visar det i Upptäck-fliken eller om de skulle aktivt skriva in ditt kontonamn. Vilket, let’s face it, troligtvis är en väldigt liten chans att de skulle göra – eller hur?
Använd de bästa hashtagsen
Jag har tagit fram ett exempel av egen erfarenhet när det kommer till hashtags. Ser vi på bilderna här över så är det ett inlägg jag gjorde för någon vecka sedan där jag postade relevanta hashtags till min bild och text. Hashtags där jag helt enkelt ville att mitt inlägg skulle bli sökbart på.
Det tänkte jag på när jag valde mina hashtags:
Vad finns på bilden?
Vad förmedlar bilden? Känsla, speciell händelse osv
Vad handlar texten om?
Vad använder andra liknande konton för hashtags?
Använd olika storlekar på hashtagsen.
Vad ser man på bilden?
Instagram är från början, och är än idag, en app för bilder. Många använder instagram för att bli inspirerade, hitta fina bilder och (nu på senare tid) även läsa längre texter om olika saker. Allt från personlig utveckling, personliga berättelser och upplevelser till tips om diverse saker osv. Så för att kunna bli hittad av din målgrupp, oavsett vad det är för någon, så måste du kunna bli hittad på något sätt.
Så enklaste sättet att hitta rätt hashtags för just ditt inlägg är att kolla på din bild du postar. Vad finns på den? Vad handlar den om? Om vi tar bilden här över som ett exempel så kan man tolka den på olika sätt, antingen som en härlig jobbmiljö att sitta i. Så hashtags som #hemmajobb eller #konferens är ganska bra hashtags beroende på vad vi vill att bilden ska kopplas ihop med.
Vad förmedlar bilden?
När man tittar på din bild, vad förmedlar den då? Är du t ex en fotograf som fotar familjer kanske man kan använda hashtags som beskriver bakgrunden i bilderna. Tar du bilder i skogen kanske man ska använda #skogsfotografering eller bara #skogen.
Är du istället en inredningsstylist och postar en bild på en soffgrupp, kanske #fridfullt kan passa bra för att förmedla känslan som bilden har (eller den målgruppen ni vill nå ut till).
Bra att tänka på: använd svenska hashtags också, för att inte bara konkurrera med andra konton utomlands.
Här ser ni vilken skillnad det gör att använda hashtags på dina inlägg. Detta är statistiken på inlägget som jag tagit skärmdump och lagt in lite högre upp på sidan.
Vad handlar texten om?
Skriver du om personliga upplevelser, en erfarenhet, en speciell händelse eller om din dag. Lägg till några hashtags om vad texten handlar om. Skriver jag ett inlägg om vilken bra dag jag har haft med mina kollegor och hur tacksam jag är över att ha dem, så kanske #anställda eller #drivaeget kan vara bra hashtags att använda (eftersom jag vill att andra människor som driver eget eller har egna anställda ska hitta mina inlägg).
Vad använder andra liknande konton för hashtags?
Kika runt på de kontona du följer och de kontona som har liknande nisch som dig, vad använder de för hashtags på sina inlägg? Är det några du hade kunnat använda dig av? Det är det bästa sättet att få bra spridning tycker jag, samt att man får inspiration till nya hashtags. Hashtags som du kanske aldrig använt tidigare – score!
Använd olika storlekar på hashtagsen.
Ett oerhört viktig grej att kolla på när du använder hashtags är att se storleken på dem. Har de flera miljoner inlägg så kanske det inte är bästa hashtagen att använda. För du kommer komma ganska långt ner i det flödet ganska snabbt, då det är många som använder det. Men och andra sidan. Du kan få ganska många views från konton som är där inne just då när du postar, då det är många som följer och kanske är inne på just den hashtag-sidan.
Men en bra guide att förhålla sig till är att använda några olika storlekar på hashtags.
Några mellan 100-5 000
Några mellan 5 000-10 000
Några mellan 10 000 – 100 000
Några mellan 100 000 – 1 miljon
Ett fåtal med fler än 1 miljon
Och antalet hashtags är olika. Jag kör på 10-20 st, medan vissa kör några stycken. Jag tror att 30 st är max per post, men är inte helt säker. Det bästa är dock att använda relevanta hashtags än att bara ordbajsa. Jag vet inte om detta stämmer, men jag har hört att algoritmen känner av om du använder exakt samma varje gång. Men detta vet jag inte om det stämmer eller ej. Men jag försöker variera mina hashtags för varje inlägg, även om vissa hashtags används varje gång.
Och mitt sista tips: prova dig fram!
Prova några olika hashtags, gick det bra? Prova byta ut några, lägg till några osv. Jag har gjort en anteckning i telefonen med olika hashtags beroende på vad min text handlar om eller vad jag har valt ut för bild. Gör ett race och kolla vad andra liknande konton använder, skriv ner och börja använda! Ett bra sätt att prova nya och man behöver inte skriva alla manuellt varje gång man gör ett inlägg (eller ha alla i huvudet haha).
LYCKA TILL!
// Gabriella