Höst- och contentplanering på Gothia Towers
Gabriella Vardagstugget 0 Comments
Vi är tillbaka! Efter en fantastisk semester och en lugn första vecka tillbaka på kontoret så tar vi oss an denna vecka med inspiration! Idag sitter vi på Gothia Towers och finslipar vi på vår grafiska profil, spånar på contentplanering för våra sociala medier, startar en LinkedIn sida för Contently AB och mycket, mycket mer! Det är mycket nytt och roligt som ska göras när man utvecklar sitt företag. Grejer som gör att man går från egenföretagar-tänket till ett bolag med anställda (känns helt galet fortfarande!).
Vi älskar att ha ”mobilakontor”. Vi sätter oss och jobbar där vi känner passar oss bäst för dagen! Ibland hänger vi i studion i Stenungsund, ibland jobbar vi hemifrån och ibland (som idag) jobbar vi på ett mysigt café.
Det känns så roligt att äntligen vara igång igen! Hösten, vi är redo för dig! Nu kör vi 🥳
Är ni också redo för en spännande höst? Tveka inte att höra av er så kanske vi kan göra något roligt ihop!
Tips: UTM-tagga dina länkar
Petronella Företagande och tips 0 Comments
UTM-tagga dina länkar för att enkelt kunna analysera dina kampanjer. Vilken del av kampanjen går bäst? Är det bättre att använda mailutskick eller annonser på Facebook? Här kommer en förklaring på vad UTM-taggning är, varför det är viktigt och hur du gör det!
Var är UTM-taggning?
Du gör om URL:en med hjälp av olika parametrar för att kunna spåra exakt varifrån dina besökare kommer ifrån. UTM-taggar du inte din länk ser du vilken sida de kommer ifrån, till exempel Facebook. Genom att UTM-tagga länken ser du mer specifikt var på Facebook de kommer ifrån. Till exempel via annonsen, eller ditt senaste organiska inlägg.
Varför är det bra att UTM-tagga dina länkar?
För att få ännu mer värdefull statistik om din målgrupp! Du lär känna dem bättre och får med hjälp av mer data ännu bättre koll på vad de gillar och inte. Med hjälp av UTM-taggningen kan du även jämföra de olika delarna av kampanjen med varandra. Gick länken bäst i det organiska inlägget eller på det sponsrade inlägget? Det går även att jämföra olika copy, bilder eller upplägg? Du kanske vill göra två olika nyhetsbrev med samma budskap och se vad som går hem hos din målgrupp? Då är det bara att UTM-tagga och sedan jämföra det i Google Analytics.
Hur UTM-taggar du dina länkar?
Det enklaste sättet är att använda dig av Googles Campaign URL Builder – klicka här! Sedan fyller du i steg för steg i mallen. Här nedan kommer en förklaring i vad alla fält betyder. Såhär ser verktyget ut:
Vad betyder de olika fälten?
Website URL = här klistrar du in den URL du vill använda dig av. Till exempel blogginlägget du vill skicka dem till eller relevant landningssida på sajten.
Campaign Source = detta är var användaren kommer ifrån. Det vill säga vilken sida du kommer använda länken på. Det kan till exempel vara från Facebook eller Google.
Campaign Medium = detta är hur trafiken nått sidan. Det vill säga vad det är för trafik det handlar om. “Social organic” om det till exempel kommer från ett organiskt facebook-inlägg eller “social paid” om det kommer från en annons på sociala medier.
Campaign Term = denna används inte alltid. Endast om du UTM-taggar sökordsannonser. I så fall fylle du i sökordet här!
Campaign Name = vad är detta för kampanj? Genom att fylla i fältet kan du särskilja de olika kampanjerna fast de har samma källa och medium. Här kan du till exempel fylla i “sommarrea-v.22” – då vet du exakt vilken kampanj det handlar om.
Campaign Content = detta fält används om du ska jämföra olika annonser med varandra (som har samma landningssida). Alltså om du gör två olika annonser som har samma mål, men du vill jämföra dem med varandra för att kunna se vilken som går bäst. Du kanske vill formulera dig på olika sätt, använda olika bilder eller ha olika upplägg för att se vad som passar din målgrupp.
När du fyllt i mallen är det bara att kopiera den nya URL:en och använda den istället för den ursprungliga URL:en du tänkte använda som länk. Du går sedan in och läser av statistiken i Google Analytics. Du hittar statistiken under förvärv -> kampanjer.
Tre extra tips innan du sätter igång:
1. Du behöver inte fylla i alla fälten. Är något fält inte relevant för dig, så hoppa över det bara.
2. Tänk på att inte använda mellanslag i fälten – det kommer inte fungera. Använd istället – eller _ om fältet innehåller fler än ett ord.
3. Använd endast små bokstäver. Verktyget är otroligt känsligt och kommer urskilja stora och små bokstäver (och dela upp det i olika mappar i Analytics). Det är därför skönt att alltid använda små bokstäver – för att det inte ska uppstå några problem.
Lycka till med UTM-taggningen nu!
Har du några frågor eller vill bolla dina idéer tillsammans med oss?
Ordet ”lagom” är det bästa ordet jag vet
Gabriella Vardagstugget 0 Comments
Hej på er!
Hur är läget? Här är det fint. Jag njuter av att arbetsschemat har gått ner från fullspäckat till normal-späckat schema, haha. Den här hetsen om att man ska ha ”sååå mycket att göra” är inte riktigt min grej. Bara för att man inte arbetar tills man drunknar betyder det inte att det går dåligt för företaget. Så. Jag njuter för fulla muggar av att ha LAGOM med jobb, så jag uppskatta varje kaffe, fotografering, redigeringstillfälle, möte osv. utan att känna stress över att jag egentligen borde göra 10 andra grejer.
Så med det sagt så har jag haft en riktigt härlig dag. Jag tände en brasa i vardagsrummet och satt och jobbade i soffan på förmiddagen. Kanske inte det bästa för ryggen men det var mysigt ändå haha 😂 Fått gjort de sista grejerna på to-do-listen som har legat och väntat på att bli avbockade (älskar den känslan när de äntligen är klara).
Så nu är jag redo för morgondagen, då blir det jobb från Kafé Magasinet samt fotografering på MrCake. Det ska bli riktigt roligt 😍 Men nu blir det en sista koll på mailen innan jag stänger ner för dagen. Tror det blir lite bakning ikväll, blev så sugen på chokladbollar haha.
Hoppas ni får en jättefin kväll!
// Gabriella
Kickstartar veckan
Gabriella Vardagstugget 0 Comments
Halli hallå!
Hoppas allt är bra med er! 😃 Här är det finemang. Vi kickstartade veckan med fotografering för Olivia restauranger på Avenyn i det fina vädret imorse. Uteservering och Bellini to share stod på schemat och det kunde inte bli bättre väder för detta! Äntligen börjar värmen och solen komma, och är här för att stanna hoppas jag 🤞🏽
Började morgonen med en latte på Espresso House innan vi kickade igång fotograferingen på Olivia på andra sidan gatan.
Fotograferingen gick fint och runt lunch knallade vi vidare till JOS för lunch (så jädrans gott!! Fräscht och smakrikt, alltid ett säkert kort när man är i stan!). Därefter blev det kaffe på DaMatteo och lite redigering, teamsmöten och planering för veckan. Blir en jätterolig fotografering som vi har sett fram emot jättemycket tillsammans med GodDryck, planering och jobb från studion m.m. För er som är lite nyfikna på mer exakt så kommer här en lista! 😃
Veckans to-do:
Måndag
- Fotografering för Olivia på Avenyn
- Inläggsplanering, mail etc
- Teamsmöten
- Redigering av filmer
Tisdag
En heldag i studion, vilket innebär:
- ta emot leverans från GodDryck
- planera inlägg
- redigera bilder och filmer
- fota köket i studion
Onsdag
Heldagsfotografering med GodDryck 📸
Från fotograferingen på Olivia och deras uteservering (innan den var preppad och färdig för fotografering ska tilläggas) samt vår eftermiddagskaffe (hur underbart att man kan börja dricka iskaffe igen? 😍)
Torsdag
- redigering av bilder
- sista planeringen av inlägg åt kund
- lämna backar på Dahls
- hämta produkt för nästa vecka åt ny kund (woho!!)
- lunch med kund och en fin vän ❤️
Fredag
- Valborg ☀️
- Göra det sista som behövs innan helgen kommer
So there you have it. Tror det kommer bli en riktigt rolig vecka! Har i alla fall börjat på bästa sätt med strålande sol och jobb från café i Götelaborg – vad mer kan man önska sig? 😍
Hoppas ni har en grym start på veckan!
// Gabriella
Statistiktips: 3 bra mätpunkter att analysera när du mäter på Instagram
Petronella Tips och guider 0 Comments
Statistiktips – att mäta & analysera dina siffror på Instagram
Det finns en uppsjö av bra verktyg att använda för att mäta och analysera statistiken på dina sociala medier. Men vad ska du använda egentligen? Genom Instagrams egna statistikverktyg får du fram grundläggande siffror som är bra att hålla koll på när du vill mäta och analysera. Verktyget har helt enkelt allt du behöver veta när du vill få fram det allra viktigaste i din statistik.
Här kommer 3 mätpunkter som vi tycker är bra att hålla koll på när du vill analysera din statistik på Instagram:
Statistiktips 1. Räckvidd → Innehållstyp
Varifrån kommer räckvidden? Under fliken ”Räckvidd -> Innehållstyp” ser vi var målgruppen som når ditt innehåll kommer ifrån – är det genom inlägg du publicerar i flödet, på stories eller är det genom dina reels? Du kan också jämföra antal följare som ser ditt innehåller, jämfört med icke-följare. Det är viktigt när du vet vilket mål du har med innehållet – vill du nå ut till nya, potentiella kunder. Eller vill du skapa content som dina befintliga följare gillar?
Analys
Tittar vi på vår statistik ovanför ser vi att majoriteten av räckvidden från förra veckan kom via reels. Majoriteten av dem var icke-följare – vår reel har alltså nått många genom ”utforska-funktionen”. Var ser våra befintliga följare då? Under förra veckan såg de flesta följarna våra stories.
När man har analyserat själva siffrorna får man instället gå tillbaka och tänka ”Vad var vårt mål med våra reels, respektive stories och inlägg?” Vill man till exempel nå ut till potentiella följare via reels nådde vi ju ut rätt!
2. Målgrupp → Mest aktiva tidpunkter
När är våra följare oftast inne på Instagram och när är det därför bäst att publicera ditt innehåll? Under ”mest aktiva tidpunkter” kan du både jämföra de olika veckodagarna med varandra, men också jämföra de olika tidpunkterna dag för dag.
Analys
Som vi ser på vår statistik ovanför är det hyfsat jämnt med aktiviteten mellan kl 09 och 21, men den absoluta peak:en är runt 18-tiden. Vi hade till exempel inte valt att publicera inlägg innan kl 09 om vi inte måste (ibland vill man kanske nå ut med ett visst typ av inlägg en viss tidpunkt och då ska man såklart göra det). Men mer exakta tidpunkter kommer du aldrig få veta om du inte testar dig fram. Vilken tid är bäst att publicera om du vill att din målgrupp ska engagera sig till exempel? Det gäller bara att testa sig fram för att få svar på den frågan! Genom att experimentera med olika inlägg vid olika tidpunkter och veckodagar.
3. ”Inlägg som du delat”
Under ”inlägg som du delat” får du en bra överblick över alla inlägg som du har publicerat på Instagram. Det är också ett utmärkt ställe att kunna jämföra de olika inläggen med varandra. Du kan välja olika mätpunkter i menyn ovanför – till exempel: räckvidd, inläggsinteraktioner, sparade inlägg m.m. För vår del ger det mycket värdefull information som hjälper oss att veta vilka mål vi ska sätta för de olika inläggen.
Klickar vi till exempel i ”sparade inlägg” kan vi få en bra insikt om vilka inlägg som sparats ner mest. Då kan vi dra en slutsats om vilka inlägg flest av vår målgrupp lärde sig något av och faktiskt vill spara ner till senare.
Analys
Här ovan är ”räckvidd” inställt som mätpunkt. Givetvis har de två sponsrade inläggen nått ut till flest. Tittar man på de organiska inläggen istället, har inlägget med en bild från Mr Cake nått ut till allra flest. I inlägget berättar vi vad vi gjort i veckan, vad som händer i helgen och vad vi har framför oss nästa vecka. Varför gick just det inlägget bra? Det var nämligen inget inlägg som vi tänkte skulle gå speciellt bra – vi gjorde det mest för att catcha upp.
För att kunna analysera det gick vi in på inlägget och kollade lite närmre på statistiken. Då såg vi att över 400 personer har sett inlägget via hashtags (titta på bilden under) – vi valde helt enkelt rätt hashtags för att nå ut med inlägget, vilket gjorde att vi fick en riktigt bra räckvidd!
Sammanfattning
Det var våra tre statistiktips på mätpunkter som är bra att hålla koll på när du vill analysera din statistik på Instagram. Med de tre mätpunkterna kommer du långt i din analys.
Du ser från vilken media majoriteten av din räckvidd kommer ifrån, vilket gör att du vet vilka inlägg som är bra att satsa på framöver. Genom att ha koll på när din målgrupp är som mest aktiv, vet du när det är bäst att publicera innehållet (tack för att vi har schemaläggning av inlägg, då spelar det ingen roll vilken tid på dygnet det är). Med hjälp av ”inlägg som du delat” kan du jämföra dina inlägg med varandra för att se hur dem presterar.
Vad tycker du är viktigast att kolla på när ni mäter statistik på sociala medier? Använder du och ditt företag Instagram eller något externt verktyg? Berätta gärna om dina erfarenheter!
Vill du veta mer om annonsering eller skulle du kanske vilja bolla dina idéer och se vad vi skulle kunna göra tillsammans? Tveka inte att kontakta oss – klicka isåfall på knappen här nedan: